Werkzaamheden op traject Praag – Mladá Boleslav

By | 28 juli 2019

Achter de bal aan (54/2): Mladá Boleslav

25 juli 2019

Bij de naam FK Mladá Boleslav zal bij de meeste voetballiefhebbers in Nederland niet spontaan een belletje gaan rinkelen. De club uit de Skoda-stad ten noordoosten van Praag heeft zich in de afgelopen jaren toch met zekere regelmaat gekwalificeerd voor de voorrondes van de Europa League. Om per trein de ruim 50 kilometer van en naar Praag te overbruggen blijkt een hele opgave. Werkzaamheden op het traject werken enigszins tegen…

We beginnen de dag bij Dukla Praag. De voormalige legerclub is er op de dag van aankomst bij ingeschoten. Voor mij is het Stadion Juliska geen onbekend terrein. In 1994 overnachtte ik er in de buurt. Het oude hotel International, een pronkstukje van de pompeuze communistische architectuur, staat nog altijd fier overeind. Inclusief de door de Sovjet-bouwmeesters van weleer zo geliefde torens. Aan het Duklastadion lijkt de afgelopen twee decennia eveneens weinig vertimmerd. Van recenter datum is het standbeeld van clublegende Josef Masopust bij de ingang. De klim naar het complex gaat ook niet in de koude kleren zitten. De tientallen treden van de trap omhoog laten het zweet aanzienlijk druppelen.

De heenwedstrijd in de tweede kwalificatieronde voor de Europa League tussen FK Mladá Boleslav en FK Ordabasy Symkent uit Kazachstan begint om 19.00 uur. Om 14.19 uur stappen we op het om de hoek van het Centraal Station gelegen Masarykovo Nadrazi in de boemel naar Midden-Bohemen. Het wordt een gedenkwaardige reis. Eentje met hindernissen…

De openstaande ramen verhinderen dat de wagon verandert in een mobiele sauna. Maar die pret is slechts van korte duur. In een dorp met de fraaie naam Neratovice moeten alle passagiers de trein uit. Vanwege werkzaamheden aan het spoor rijdt tot aan de volgende halteplaats Vsetaty een bus. Via allerlei kronkelende landweggetjes levert de dienstdoende chauffeur ons daar een twintigtal minuten later keurig af. In Vsetaty staat een antiek treinstel klaar voor het laatste stuk van de reis. Bij ons rijden dat soort voertuigen alleen in het Nederlands Openlucht Museum in Arnhem. Aangezien het vertrek van het stukje onvervalst rollend erfgoed op zich laat wachten, loopt de vertraging zienderogen op. Al met al komen we meer dan een half uur later dan gepland aan op het station van bestemming. En eerlijk is eerlijk, ook station Mladá Boleslav hl n zou niet misstaan in een museum. Ouwe baggerbende.

Wat Philips is voor Eindhoven, is Skoda voor Mladá Boleslav. De autofabrikant vindt er z’n oorsprong en blijft ook anno 2019 alom vertegenwoordigd in het straatbeeld. Helaas heeft het Skoda Museum even na vijven de deuren al gesloten. Hetzelfde geldt voor vrijwel alle winkels. Nou ben ik als Apeldoorner wel wat gewend, maar – hoewel moeilijk voorstelbaar – bruist het hier nóg minder. De KFC-vestiging in een groot winkelcentrum vertoont wel tekenen van leven. Zo kan ik voor de aftrap in de nabijgelegen Lokotrans Arena alsnog wat noodzakelijke vitaminen naar binnen stouwen. Dat heb ik hard nodig om op krachten te komen en de indrukken van de voorgaande uren te verwerken.

Aan Skoda valt ter plaatse hoe dan ook met geen mogelijkheid te ontkomen, krijgt ook de bezoeker van het knusse stadionnetje van de lokale voetbaltrots direct te bespeuren. Een reusachtige ´reclamemuur´ van de alom aanwezige autoboer vult de complete open ruimte achter een van de doelen. Drie keer raden welke sponsornaam de local heroes van de FK Mladá Boleslav op hun witte shirts dragen. Des te vreemder is eigenlijk dat het stadionnetje niet de naam Skoda draagt. Maar dat zal wel te maken hebben met mijn Nederlandse gevoel voor logica.

Voor 200 Kc hebben we een prima plek op de lange zijde ter hoogte van de middenlijn. Europa League-voetbal kijken voor iets meer dan 7 euro! Zomeravondvoetbal kan best leuk zijn wanneer er iets op het spel staat. Zowel de publieke belangstelling als de wedstrijd overtreft mijn verwachtingen. Het arenaatje telt slechts 6.000 plaatsen, maar zit zeker voor meer dan de helft vol. De bezoekers uit Kazachstan verlaten het veld na 90 minuten als morele winnaar. Met een verdienstelijk 1-1 gelijkspel verschaffen de Kazakken, met voormalig De Graafschapper Badibanga in de gelederen, zich een prima uitgangspositie voor de return van volgende week in eigen huis.

De laatste trein van de dag terug naar Praag vertrekt om 22.41 uur. Na al het spektakel van de heenreis bestaat er gerede twijfel of we vannacht nog terugkomen in de hoofdstad, maar de logistieke operatie loopt wonderwel gesmeerd. In Vsetaty staat de bus naar Neratovice al klaar. Bij aankomst in Neratovice kunnen alle twintig passagiers meteen door de trein in naar Praag. Om 0.30 uur zijn we weer terug op het zo goed als uitgestorven Praha hl n. Met slechts een kwartiertje vertraging valt de schade mee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *