Tussen Berg en Bos: Vliegveld Lelystad

By | 14 november 2017

Afgaande op de onheilspellende berichtgeving schijn ik me eerdaags zorgen te moeten maken over laagvliegende vliegtuigen met Vliegveld Lelystad als vertrek- of eindpunt. Het onvolprezen dagblad voor Oost-Nederland wijdde er zaterdag zelfs een compleet katern aan.

Ik kan het me maar moeilijk voorstellen, maar de overlast blijkt nóg bedreigender te worden dan de vermeende verkeers- en parkeerproblematiek in ons aller Berg en Bos. In mijn nabije omgeving heeft nog nooit iemand één woord vuil gemaakt over wat ons in de nabije toekomst boven het hoofd hangt, en in de praktijk zal het zoals meestal wel loslopen. Ik vermoed daarom dat dit weer zo’n klassiek gevalletje wordt van klagende medemensen die ze zien vliegen, maar bij nader inzien niet horen…

De krant staat er vol van. De Krant van Oost-Nederland welteverstaan. Ik geloof niet dat serieuze kranten nou veel aandacht besteden aan het onheil dat de Veluwe en de metropool Zwolle te wachten staat. Het zal allemaal best wel. Ik geloof het graag. De aanname dat alles wat in de krant staat op waarheid berust, moeten we ook met steeds meer korrels zout nemen. Zeker wat die Krant van Oost-Nederland betreft. Die neem ik allang niet serieus meer. Ik kan wel schadelijkere zaken bedenken die het leefklimaat in (Oost-)Nederland aantasten en de samenleving ontwrichten.

Zelf woon ik al meer dan een halve eeuw op pak ‘m beet 400 meter van een spoorlijn verwijderd. Bij een oom en tante scheurden de passagiers- en goederentreinen naar Deventer en Amersfoort bij wijze van spreken door de achtertuin heen. Dag in, dag uit. Zeven dagen per week. 365 dagen per jaar. In schrikkeljaren zelfs 366 dagen. Aan één stuk door. Jaren achtereen. Nou stroomt Nederland steeds voller met mensen die overal last van hebben en bijna een dagtaak hebben om hun ongerief over van alles en nog wat te spuien, die paar vliegtuigjes van en naar Flevoland zullen vast en zeker niet meer overlast teweeg brengen dan het treinverkeer. Je moet er waarschijnlijk specifiek op gaan letten, anders merk je het niet eens.

Die geluidshinder bezorgt niemand slapeloze nachten. Ik neem tenminste in al mijn onbenulligheid aan dat er geen filevorming in het luchtruim zal ontstaan. Fluisterboten of stil asfalt werken nou eenmaal niet bij een vliegveld. Als het aan de zeurende minderheid ligt, dan had Lelystad nu nog op de bodem van de Zuiderzee gelegen en zouden we met z’n allen overwinteren op Nova Zembla. Misschien moeten ze maar eisen dat er met Zeppelins gevolgen wordt in plaats van vliegtuigen. En zo klaagt iedereen tegenwoordig wat af. Al kijkt dat soort wereldverbeteraars bij échte overlast meestal de andere kant op. Wanneer het té erg wordt en iemand niets meer wil horen, kan hij altijd oordopjes indoen.

Tsja, en daar op hoge poten politici ter verantwoording proberen te roepen, kunnen we goed vergelijken met die pot en die ketel. Alsof het iets nieuws is dat politici niet naar de burger luisteren en naar eigen believen de boel verzieken. Zo krijgen al die mensen die Pinokkio opnieuw Minister-President hebben gemaakt precies waar datgene waarvoor ze gekozen hebben. Leugens, leugens en nog meer leugens.

Ik heb de afgelopen jaren vrij frequent vanaf Eindhoven het luchtruim onveilig gemaakt. Eindhoven Airport ligt bijna tegen de stad aan geplakt. Tussen de gewichtige kiloknallers door heb ik in de Krant van Oost-Nederland nooit gelezen dat de bevolking van Oost-Brabant ongemakken ervaart vanwege het vliegveld of wakker ligt van de herrie. Af en toe stort er eens een parkeergarage in. Daarmee heb je het wel gehad. Ongelukken kunnen overal gebeuren.

Alle heisa rond Vliegveld Lelystad schijnt nadelig uit te pakken voor Vliegveld Teuge. Dát valt die regionale en lokale politici die nu ten prooi dreigen te vallen aan de huilende wolven, wél te verwijten. Hadden zij niet juist moeten zorgen dat het vliegveld dat de Krant van Oost-Nederland nu in zo’n kwaad daglicht stelt niet ergens in de polder was gekomen maar in Teuge? Een gemiste kans voor open doel. Stedendriehoek International Airport! Ryanair en EasyJet om de hoek. Gaaf. Geweldig. Mooier kun je het nauwelijks bedenken. Het had de regionale economie een enorme boost gegeven.

Echt, van al dat gedram over overlast krijg ik zo langzamerhand spontaan opvliegers. Kijk alleen maar naar het clubhuis van de motorclub Satudarah dat onlangs op last van de Gemeente Apeldoorn moest worden gesloten. Dat home lag niet zo ver van die eerder genoemde spoorlijn. Gemeente en wijkraden hebben derhalve jarenlang verzwegen dat het clubhuis zich in hún buurt – mijn buurt! – bevond. Pas toen die altijd boven op het nieuws zittende Krant van Oost-Nederland melding maakte van de gedwongen sluiting, kwam de aap uit de mouw.

Dat bijna niemand van het bestaan af wist maakt meteen duidelijk hoeveel overlast dat Satudarah-clubhuis in de wijk gaf…

© RK

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *