Eindelijk weer zonder allerlei fratsen voetballen kijken

By | 3 maart 2022

Achter de bal aan (71): Wijdewormer

Woensdag 2 maart 2022

Met een bezoek aan de achtste finale van UEFA Youth League komt er een officieel einde aan mijn persoonlijke boycot van betaalde voetbalclubs. Nu ik na alle coronaellende geen onzinnige fratsen meer hoef uit te halen om ergens naar binnen te mogen, kan ik een begin maken met het inhalen van de schade.  

Het is bijna op de dag af twee jaar geleden dat ik de onder-19 van Ajax in hetzelfde toernooi de leeftijdgenoten van Atletico Madrid zag bestrijden. Vijf dagen na die wedstrijd begon het gedonder. Moet je nagaan, destijds kende vrijwel niemand Ernst Kuipers, Hugo de Jonge, Jaap van Dissel, Diederik Gommers, Ab Osterhaus, Marion Koopmans of Sywert van Lienden. Verkopers van gebakken lucht en mondkapjes, die sindsdien zijn uitgegroeid tot BN-ers die eigenlijk geen enkele Nederlander wil kennen.

Nog ergerlijker dan al die adviseurs en oplichters is de tussentijdse prijsstijging van benzine. Een regelrechte aanslag op mijn portemonnee. De Euro95 waarmee ik op 2 maart 2020 daags voor het jeugdduel op De Toekomst over de grens in Elten de tank van mijn Ford Focus vulde, kostte me welgeteld 1,429 euro per liter. Alvorens ik me nu per auto van Apeldoorn naar Wijdewormer begeef om AZ o19 tegen Juventus o19 te zien voetballen, komt een litertje BP Ultimate 98 me te staan op zegge en schrijve 2,269 euro. 84 cent méér! Van de milieuvriendelijke troep die in Nederland als Euro95 wordt verkocht, krijgt mijn Focus spontaan de hik. Die huidige brandstoftarieven mogen we echt met recht grensoverschrijdend noemen. Ja, we leven in een gaaf land.

Omdat de coronamaatregelen van diezelfde meneer mij tot veredeld kluizenaar maakten, is het alweer een poosje geleden dat ik zover van huis ben geweest. Helemaal tot voorbij onze hoofdstad! Het is zowaar weer even wennen om zo’n ‘wereldreis’ te maken. Ook die maximumsnelheden van 100 kilometer vergen enig aanpassingsvermogen. Het zal de CO2-uitstoot best doen afnemen, maar het bevordert de doorstroming niet erg. Omdat tegen enen de ochtendspits al is afgelopen en avondspits nog niet is begonnen, zorgt het niet voor hinderlijke opstoppingen op de Ring van Amsterdam. Op de A7 zit ik wel even te pitten achter het stuur en rijd de afrit Zaandijk pardoes voorbij. Bij Purmerend moet ik derhalve rechtsomkeert maken. Zo verspil ik geheel onnodig weer wat druppels kostbare brandstof.

Gelukkig ben ik ruimschoots op tijd. De aftrap van de partij tussen de hoogste jeugdelftallen van AZ en Juve staat geprogrammeerd om 14.00 uur. Drie kwartier voor aanvang parkeer ik mijn Focus op de parkeerplaats naast het AFAS Trainingscomplex. Het staat al behoorlijk vol. Ik vermoed dat laatkomers weleens problemen kunnen krijgen een vrij plekje te vinden. Op het hek naast de ingang hangt een enorm spandoek waarop met koeienletters ‘Gezondheidscheck’ staat aangegeven. Wie een loopneus had, kreeg tot 25 februari geen toegang tot de thuisbasis van AZ. Coronapassen hoeven sinds vijf dagen niet meer te worden getoond. En ook mondkapjes hinderen voetbalsupporters niet langer meer bij het toejuichen en uitschelden van de helden op het veld.

Iedereen die naar binnen wil mag doorlopen van de drie aanwezige stewards. Met één uitzondering. Ja, je kunt er op wachten natuurlijk. Meer dan twee jaar heb ik dit soort ongein niet aan den lijve mogen ondervinden. Maar uitgerekend mij houdt één van de ordehandhavers staande. Sommige dingen veranderen nooit. Ík moet me weer laten fouilleren! Om de een of andere reden ben ik altijd en overal de pineut. Ik weet niet wat dat is. Terwijl ik toch bij lange na niet aan het profiel voldoe om van etnisch profileren te mogen spreken.

De toegang is gratis. De toestroom groot. Mijn enige voorgaande bezoek aan het AFAS-trainingscomplex, trok bijna vier jaar geleden op een duistere en sfeerloze maandagavond hooguit 200 toeschouwers naar het duel tussen jong AZ en Go Ahead Eagles. Dat zijn er op deze woensdagmiddag heel wat meer. Het kleine tribunetje zit afgeladen vol. Rondom het veld staat het publiek twee rijen dik. Het is maar goed dat toeschouwers geen anderhalve meter afstand meer van elkaar hoeven te houden, anders had een peloton van buitengewone opsporingsambtenaren het terrein moeten ontruimen.

Dat de wedstrijd niet bijster spectaculair verloopt, neem ik op de koop toe. Het is gewoon heerlijk om na al die tijd lekker langs de lijn te mogen staan. Dat het voorjaarszonnetje er nog een aangenaam licht op werpt, is een andere prettige bijkomstigheid. Van het AZ-elftal zullen we in de toekomst ongetwijfeld wel spelers terugzien in de eredivisie of de Keuken Kampioen divisie. Is het niet bij AZ zelf, dan wel bij andere Nederlandse clubs. Of van de Juventus-talenten die in Wijdewormer op het veld staan er ooit één de hoofdmacht van de Bianconeri zal halen, waag ik te betwijfelen. Kopen de Turijnse bazen geen bejaarde Portugees voor 100 miljoen, dan tikken ze wel achteloos 75 miljoen af voor een talentvolle centrale verdediger van Ajax. Met het laten doorstroom van spelers uit de eigen jeugdopleiding scoort de Italiaanse Rekordmeister niet echt.

Gescoord wordt er in de reguliere speeltijd evenmin. Het tactische schaakspel, van wie de winnaar doorgaat naar de kwartfinale van de UEFA Youth League, eindigt doelpuntloos. De penaltyserie die de beslissing moet brengen, laat ik aan me voorbijgaan. Uit verkeerstechnisch- en tactisch oogpunt taai ik tijdig af. Wie met enige vertraging vanaf de parkeerplaats het smalle dijkje opdraait dat naar  de toegangsweg tot de A7 leidt, is daar nog niet zo een twee drie weg. Door de drukte voor te zijn rijd ik tegen vieren alweer in Amsterdam op de Ring-Noord. Het is daar wel druk, maar iedereen kan er gewoon doorrijden. De files, die ik had ingecalculeerd, blijven achterwege. Voor het eerst sinds meer dan twee jaar de ergernis van een file te beleven, blijft me dus bespaard.

Alleen bij Hoevelaken staat het verkeer kort vast. Maar ja, bij Hoevelaken staat het verkeer meestal vast. Het mooiste vind ik in zo’n geval die borden waarop staat dat de ‘signalering buiten bedrijf’ is. Terwijl de prachtige matrixborden toch echt aangeven dat er eerst niet harder dan 70 en even verder zelfs maar 50 mag worden gereden. Het zal ongetwijfeld z’n nut hebben. Ik hoop er ooit nog eens achter te komen met wat Rijkswaterstaat tracht te bereiken met het zelf creëren van files.

Enkele uren later ben ik via ESPN live getuige van hoe PSV Go Ahead Eagles de weg naar de bekerfinale dwarsboomt. Er zijn tijden geweest dat ik ook met enige regelmaat in de Adelaarshorst zat. Niet alles wordt weer hetzelfde na corona. Een voordeel van ergens in levenden lijve in een stadion zitten is wel dat je er verstoken blijft van de nietszeggende deskundigheid van Arnold Bruggink en Kees Kwakman.

Nee, er gaat niets boven zelf op de tribune te zitten of – bij voorkeur – te staan. Ik pak daarom de komende weken mee wat ik mee kan pakken. Als carnavalsvierders en/of terugkerende wintersporters de coronacijfers op korte termijn opnieuw laten exploderen, kan het maar zo weer voorbij zijn met de pret. Ik sluit helemaal niets meer uit. En aan het uitbreken van de Derde Wereldoorlog wil ik maar liever helemaal niet denken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *