Uitval treinen houdt ook na EK aan; duizenden Zebra’s strijken neer in het Heidewald

door | 27 juli 2024

Achter de bal aan (102): Gütersloh

Vrijdag 26 juli 2024

De Meidericher SV behoorde in 1963 tot de Gründungsmitglieder van de in dat jaar gestichte Bundesliga. Afgelopen voorjaar bereikte MSV Duisburg het voorlopige dieptepunt uit haar sportieve bestaan met de degradatie naar de Regionalliga, de op drie na hoogste speelklasse in Duitsland. In Gütersloh ben ik getuige van de nieuwe start van de Zebra’s.

Ik kan me niet herinneren ooit weleens een zomer meegemaakt te hebben waarin ik minder oefenpotjes heb bijgewoond dan dit jaar. De voorbereiding op het nieuwe voetbaljaar is feitelijk alweer voorbij voordat ze goed en wel begonnen is. Het EK speelde daar uiteraard een rol in. Dat ik Oranje tot en met 10 juli door Duitsland zou volgen, had ik zelf vooraf niet voor mogelijk gehouden. Optredens van binnen- en buitenlandse profclubs in de omgeving van Apeldoorn vinden tegenwoordig daarentegen nog slechts mondjesmaat plaats. Tijden waarin ik bijna elke avond wel ergens een voetbalwedstrijdje kon gaan kijken in de buurt behoren al lang en breed tot het verleden.

Het pezen in de provincie is anno 2024 niet meer het pezen in de provincie dat het ooit was. In kwantitatieve zin is het bedroevend gesteld met het zomeravondvoetbal in den lande. De bewering dat na corona echt iedereen is gek geworden, gaat zeker op voor allerlei burgemeesters in Nederland. Onder het mom van veiligheidsrisico’s verbieden de dames en heren te pas en te onpas allerlei wedstrijden. Het is nou eenmaal makkelijk scoren met voetballen. Helaas is er nog geen app uitgevonden om burgemeesters te vervangen… Zoiets zou ongetwijfeld een hoop onvrede en onbegrip wegnemen.

In mijn planning stonden voor deze week aavankelijk enkele bezoekjes aan Olympische voetbalwedstrijden in Frankrijk gepland. Ondanks kaarten ging er een streep door dat voornemen. Vandaar ik op deze vrijdagochtend alweer bijtijds de oostgrens overwip. Aangezien ik in het bezit ben van een Deutschland-Ticket dat deze en volgende maand doorloopt, ben ik ook van plan optimaal gebruik te maken van dat abonnement. Door het niet doorgaan van mijn Olympische plannen begin ik alleen een weekje eerder dan oorspronkelijk mijn bedoeling was. Het Tienertoergevoel van de jaren ’80 herleeft. Voor 49 euro kan ik overal naartoe waar ik heen wil.

Het kost weinig moeite om een leuk programmaatje in elkaar te draaien voor dit weekend. Te beginnen vanavond in het Heidewaldstadion in Gütersloh! Met heus competitievoetbal alweer. Eerste speeldag van de Regionalliga West. De vriendschappelijke visite van Deutscher Meister Bayer Leverkusen aan Rot Weiss Essen was wellicht ook een leuke optie geweest, maar ik geef de voorkeur aan het debuut van de gevallen grootmacht MSV Duisburg op het vierde speelniveau van Duitsland.

Zoals ik voor de kwartfinalewedstrijd van EURO2024 al eerder deed, parkeer ik de auto opnieuw in Emmerich. Iets over negenen in de ochtend stap ik daar op de trein. Vanwege werkzaamheden stopt trein RE19 naar Düsseldorf vandaag niet in Oberhausen en Duisburg. Ik moet zodoende in Oberhausen-Sterkrade overstappen op een bus naar het plaatselijke Hauptbahnhof. Dat levert nauwelijks tijdverlies op. Vanaf Oberhausen kan ik in één ruk door naar Bielefeld, waar ik overnacht. Tweeënhalve week na de Oranje-invasie mag ik het gerust extreem rustig noemen in de trein richting Gelsenkirchen-Oost. Lallende fans van de Snollebokkes zijn op deze grijze julidag in geen velden of wegen te bekennen. Even na enen stap ik al uit in Ostwestfalen. Met slechts drie minuten vertraging.

Ik moet zeggen dat het me allemaal niet tegenzit in het land dat geteisterd wordt door treinuitvallen. Ook na EURO2024 gaat Die Bahn namelijk vrolijk verder met er een puinhoop van te maken. Dat treinen ‘gewoon’ rijden is anno 2024 in Duitsland helemaal niet meer zo gewoon. De ellende gaat vrolijk verder. Van de vier treinen die tussen vier uur en half zes gepland staan tussen Bielefeld en Gütersloh, worden er twee maar zo uit de dienstregeling geschrapt. ‘Mijn’ trein van 16.27 uur rijdt gelukkig wel. Een kwartiertje later arriveer ik derhalve al ter plaatse.

Ruim tweeënhalf uur voor de aftrap krijg ik alvast een voorproefje van waar ik me bij de première van het seizoen in de Regionalliga West op mag verheugen. Op het station hangen al enkele tientallen supporters van de Derde Liga-Absteiger uit Duisburg rond. MSV-supporters mobiliseren zich massaal. Toen ik maandag online een kaartje bestelde, had de thuisclub uit Gütersloh in de voorverkoop al bijna 6.000 kaarten aan de man (en vrouw) gebracht. Bij de degradatie van het afgelopen seizoen braken ze nog bijna hun eigen stadion af, nauwelijks drie maanden later overspoelen de ‘Zebra’s’ het Heidewald!

De verwachting is dat het knusse stadionnetje vanavond tot en met de laatste plek toe gevuld zal zijn. Met 8.400 toeschouwers! Voor het eerst in bijna 25 jaar mag FC Gütersloh het bordje uitverkocht neerhangen, las ik ergens. Nou vallen dergelijke toeschouwersaantallen uiteraard in het niet bij het recente EK. Voor het vierde niveau van Duitsland betreft het aanzienlijke aantallen.

Zulke menigten krijgen ze bij DVS’33 of Sparta Nijkerk niet over de vloer, om maar een vergelijking te trekken met eigen land. Zelfs IJsselmeervogels zal toch eerst weer moeten promoveren om in een Spakenburger derby vergelijkbare hoeveelheden publiek naar de Westmaat te lokken. Maar dan nog. Op het vierde niveau in Duitsland zijn Traditionsvereine actief met stadioncapaciteiten waarvan Nederlandse derdedivisionisten slechts kunnen dromen. Zo overschreed het naar de Derde Liga gepromoveerde Alemannia Aachen afgelopen seizoen op weg naar de Meisterschaft in de Regionalliga West zelfs met grote regelmaat de grens van de 20.000 toeschouwers!

De aandrang van het publiek zorgt voor aanvang bij het Ohlendorf Stadion im Heidewald, zoals de officiele benaming van de toko luidt, voor lange wachtrijen. Ondanks dat ik al een ticket heb, duurt het bijna twintig minuten voordat ik binnen de hekken van het stadion ben. Het scannen van uitgeprinte A4’tjes of smartphones blijkt een hele bevalling voor het dienstdoende personeel. Het schijnsel van het zonlicht op de schermpjes van een telefoon bemoeilijkt het scannen, legt een van de kaartcontroleurs me uit waarom de kaartcontrole zoveel tijd in beslag neemt. Zo steek je nog eens wat op ook op zo’n avond.

In het fraaie, gratis verkrijgbare programmamagazine (A4-formaat, 64 pagina’s) wordt met trots gesproken over dat de bescheiden thuisclub, die enkele jaren geleden bijna het faillissement had moeten aanvragen, met het grote MSV in competitieverband de degens mag kruisen. Het mag dan wel zestien jaar geleden zijn dat de Duisburgers voor het laatst op het hoogste niveau uitkwamen, ze staan nog wel altijd zeventiende op de eeuwige Bundesliga-ranglijst!

De support in het volle stadionnetje is Bundesliga-waardig. Zeker de helft van de 8400 aanwezigen draagt het blauw en wit van de bezoekende club. Met een groot spandoek verklaren de MSV-fans hun onvoorwaardelijke genegenheid voor de club. Liebe erträgt alles staat erop. Vrij vertaald: liefde verdraagt alles. Vergeven en vergeten lijkt de smadelijke afgang van het afgelopen voetbaljaar. Vanavond begint de lange weg terug naar oude glorietijden. Wanneer het aan de supporters ligt tenminste. Het groepje fanatieke Gütersloh-aanhangers aan de thuiskant probeert manmoedig vocaal tegenweer te bieden tegen de overmacht uit Duisburg, maar slaagt daar niet echt in. Geen schande.

De grote titelfavoriet gaat van start met een zuinige zege: 0-1. Reviersport spreekt van een Arbeitssieg zum Auftakt. Of MSV het verloren gegane terrein daadwerkelijk in één seizoen kan heroveren, daarover zullen de komende maanden uitkomst brengen. De eerste stap is vanavond in elk geval gezet.

Ook na afloop zit het me mee. Voordat de hele meute uit Duisburg het Hauptbahnhof bereikt, zit ik alweer in de trein terug naar Bielefeld. De trein komt met meer dan een kwartier vertraging het station van Gütersloh binnengereden. Ik hoef alleen maar in te stappen.

Veel andere passagiers treffen het minder. De trein heeft eigenlijk Minden als eindbestemming, maar stopt in Bielefeld. Degenen die verder moeten, moeten daar maar wachten op een volgende trein. De chaos met het lukraak uitvallen van treinen houdt ook na het EK onverminderd aan in Duitsland.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *