Deventrade laat Dynamo-teams in Stanno-outfits nóg beter voor de dag komen; Teamsportspecialist kleedt 1200 Nederlandse clubs aan

By | 7 oktober 2021

Dankzij Deventrade lopen de bemanningen van Draisma Dynamo’s vlaggenschapen er al sinds 2005 strak en modieus gekleed bij. De switch van Hummel naar ‘huismerk’ Stanno, die zowel de vrouwen als de mannen in de nieuwe volleybaljaargang maken, kan volgens de kledingleverancier niet anders dan een voltreffer worden. Olaf Pothoven verzekert dat hun nieuwe outfits de Dynamo-toppers als gegoten zullen zitten. “Stanno is technisch hoogwaardige kleding. ”

Pothovens vader John stond in 1985 aan de wieg van de internationale groothandel en distributeur in sportartikelen uit Deventer. “Hummel had Feyenoord onder contract genomen zonder dat het een importeur in Nederland had. Mijn vader ging toen naar Denemarken en kocht voor 250.000 gulden die rechten. Dat was in die dagen best veel geld. Dankzij dat contract met Feyenoord draaiden we meteen elf miljoen omzet. Die 250.000 gulden was zo snel terugverdiend. Hummel was iets totaal nieuws in Nederland. Vanwege zijn verleden bij Puma kende mijn vader de wegen en de dealers. Derbystar zat oorspronkelijk ook bij Puma. Omdat Puma met eigen ballen op de markt wilde komen, namen we Derbystar eveneens over. Met schoenen, kleding en ballen was het cirkeltje rond.”

Schoeisel van Deense makelij kan behoorlijk wringen, ondervond de leiding van het familiebedrijf in de prille begindagen. “We hadden 60.000 paar Hummel-voetbalschoenen verkocht. We kregen 60.000 paar voetbalschoenen terug. Waardeloze schoenen waren dat. Ze scheurden kapot en de zolen raakten los. Vanaf dat moment gingen we ze zelf maken en zijn we ook zelf de inkoop gaan regelen. Dat was eigenlijk het echte begin van Deventrade. In eerste instantie gebeurde alles van huis uit, vanuit dezelfde verbouwde boerderij in Gorssel waar mijn vader eerder ook al zijn partijenhandel deed. Sindsdien is het bedrijf telkens verder gegroeid. Inmiddels hebben we een pandje van meer dan 20.000 vierkante meter. Qua magazijn (14.000 m2; red.) zitten we hier eigenlijk alweer aan ons plafond.”

De regie volledig in eigen handen nemen legde het Pothoven-imperium geen windeieren. “Alles wat we doen, doen we zelf. Onze eigen designafdeling maakt alle ontwerpen. We hebben bijna professoren in dienst. De oorspronkelijke Deense ontwerpen waren nogal uitgesproken van kleur. De gemiddelde Nederlander houdt niet zo van die hele felle kleuren. Daarnaast bedrukken we de kleding en leveren uit eigen voorraad. In Nederland hebben we zo’n 1200 clubs onder contract staan. Deventrade is marktleider op het gebied van voetbal, handbal en hockey. Wij verkopen in 23 landen. Engeland is ons grootste buitenlandse afzetgebied. Daarna komen Duitsland, België, Australië en Oostenrijk.”

De trendsetter in sportkleding gaat ook qua logistiek met de tijd mee. “Momenteel is een verschuiving gaande naar e-commerce. Wat consumenten vandaag bestellen willen ze binnen 24 uur in huis hebben. Daarom zijn we hier zeven dagen per week bezig. Zelfs op zondagen staan we orders klaar te maken. Door corona hebben we een enorme omzetdaling gehad. Gelukkig trekt dat inmiddels weer aan. Voor ons scheelt het enorm dat iedereen weer mag sporten. We hebben 100 mensen in dienst. Voor de periode september tot en met medio november zoeken we nog 40 magazijnmedewerkers, maar, geloof het of niet, het kost veel moeite om ze te vinden. Er zijn eenvoudigweg te weinig mensen”, noemt Pothoven één van de bijwerkingen van de Covid-19-ellende.

Met de merken Hummel, Derbystar, Stanno en het volledig op hockey gerichte Reece Australia bepaalt Deventrade in tal van sporten het spel. “Pa had een vooruitziende blik. Omdat Hummel niet van onszelf is, kwam hij met het idee om zelf iets te beginnen. We hebben daarop Stanno overgenomen, een Italiaans bedrijfje dat gespecialiseerd was in keepershandschoenen. Op die manier is naast de Hummel-collectie een nieuwe collectie ontstaan. De twee merken lopen prima naast elkaar zonder dat er sprake is van kannibalisme. We willen ook helemaal niet stoppen met Hummel, maar met Stanno kunnen we clubs wel een mooi alternatief bieden. Voor ons is Stanno inmiddels groter dan Hummel.”

Naast de nationale handbalselecties en profvoetbalclubs Go Ahead Eagles, RKC Waalwijk, De Graafschap, FC Emmen en TOP Oss rekent Olaf Pothoven Apeldoorns beste volleyballers eveneens tot de paradepaardjes uit de Deventrade-stal. In hun nieuwe Stanno-tenues maken de Draisma Dynamo-teams nóg meer de blits, oordeelt Pothoven. “Dynamo heeft jarenlang Hummel-tenues gedragen. Dan is het niet zo vreemd dat je weleens wat anders wilt. Verandering van spijs doet eten. Beide merken zijn vergelijkbaar, maar niet gelijk. Qua design is Stanno wat hipper en seksier. Over het algemeen zijn de materialen wat mooier. Als landskampioen kan Dynamo zo’n merk in het volleybal een enorme boost geven. De Nederlandse handbaldames gaan op het WK in december ook in Stanno spelen.”

Bijgestaan door specialisten van Hogeschool Saxion ontwikkelt Deventrade haar Stanno teamwear met wetenschappelijke precisie. Tot in de diepste vezels proberen de designers de kleding steeds verder te perfectioneren. “Indoorshirts moeten shirts met een heel dun fiber zijn. Het moet lekker voelen. Stanno is veel verder in technieken, design en recycling. Er worden zelfs shirts gemaakt van gerecyclede petflessen. We kunnen shirts terugnemen om nieuwe shirts van te maken. En zo zijn we steeds volop aan het experimenteren. We zijn onlangs zelfs benaderd door Team.nl om nóg meer technische kleding te maken. In Stanno kunnen we alle technieken kwijt. Doordat het technisch hoogwaardig is, kan het in topsport net dat verschil maken dat nodig is.”

Daarmee is de kous voor Pothoven zeker nog niet af… “We zijn nu ook bezig met het vervaardigen van compressiekousen. Voor sporters zijn die perfect voor zowel in wedstrijden als om te herstellen. De handbaldames gaan die op het WK voor het eerst testen. En ik sluit niet uit dat de volleyballers van Dynamo ze in de toekomst ook gaan dragen.”

Zonen van grondlegger zetten bedrijf voort

Het bedrijfsmotto Let’s play together weerspiegelt zich bij Deventrade al sinds jaar en dag in de bedrijfsleiding. Sinds de oprichting van de Deventer sportartikelengigant zijn de nazaten van grondlegger John Pothoven nadrukkelijk in de top van het bedrijf actief geweest. “Mijn vader had drie zoons. Daar moest hij iets voor verzinnen om ze aan het werk te houden”, lacht Olaf Pothoven, de oudste (55) van Pothovens drie zonen wanneer de sterke familieband ter sprake komt.

Marthijn, vanwege zijn verleden als profvoetballer bij Go Ahead Eagles bij het grote publiek waarschijnlijk de bekendste Pothoven-telg, verliet deze zomer na 25 jaar het familiebedrijf. De dagelijkse leiding is sindsdien in handen van Olaf en Mark-Jan Pothoven.

Olaf: “Ik doe zelf de commercie. Eigenlijk al vanaf het begin. Ik deed de inkoop, mijn vader de verkoop. Mark-Jan, de middelste, is de creatieveling van de familie. Hij bekijkt trends, loopt overal beurzen af en bepaalt feitelijk de collectie. Marthijn deed de p.r. en ook juridische dingen. Hij heeft op latere leeftijd zelfs zijn rechtenstudie nog afgerond.”

Magazine Businessclub Dynamo najaar 2021 / Foto Imre Csany   

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *